Maatschappelijke kosten-batenanalyse
Maatschappelijke kosten-batenanalyse
De Maatschappelijke Kosten-batenanalyse (MKBA) gaat vooral in op ruimtelijke en landschappelijke aspecten. Het plan is geen eindbeeld en zeker geen utopie. De ingrepen in de ruimte en de invulling van die ruimte zijn helemaal doorgerekend. De MKBA vergelijkt Stadskwartier Noorderbos enerzijds met het voortzetten van de luchthavenactiviteiten anderzijds en maakt daarvan de balans op. De analyse maakt duidelijk dat de fijnmazigheid, diversiteit en veerkracht van gemengde stedelijke gebieden zoals Stadskwartier Noorderbos een hoge waarde vertegenwoordigen.
Uitkomsten maatschappelijke kosten-batenanalyse
Financieel-economisch | Welvaart-economisch | |
---|---|---|
Voortzetting RTHA | Nauwelijks rendabel | Ongunstig |
Zakenvliegveld | Niet rendabel | Gunstig |
Pioniersbos | Rendabel | Hoog |
Stadskwartier Noorderbos | Zeer rendabel | Zeer hoog |
In de MKBA zijn drie alternatieven doorgerekend naast doorgaan op de oude voet (nulalternatief). De details en alle data staan in de MKBA en bijlage.
Wat levert het op voor de regio Rotterdam?
Voortzetten luchthaven
- 7.650
geplande woningen worden niet gebouwd door geluidscontour
Waardedaling
155.000 woningen
150 banen
en 2.000 indirecte banen
20 ha bos
bestaand bos
Risicogebied
wateroverlast (gebied -5m NAP)
€0,12 per m²
opbrengsten pacht luchthaven
Vakantiegemak
vliegveld om de hoek
Stadskwartier Noorderbos
+ 12.500
woningen op de luchthaven en omgeving
Waardestijging
155.000 woningen
10.000 banen
ruimte voor werkgelegenheid
120 ha bos
120.000 extra bomen
Waterberging
grote regionale waterbuffer
€ 585 per m²
opbrengsten uitgeven grond
Vakantiegemak
+25 minuten extra reistijd
Het alternatief Stadskwartier Noorderbos komt ondubbelzinnig als beste uit de maatschappelijke kosten- en batenanalyse, ook na een uitgebreide gevoeligheidsanalyse, zowel op het gebied van gezondheid, milieu en klimaat, als financieel. Op basis van die uitkomst heeft ontwerpbureau voor stedenbouw en architectuur Ziegler | Branderhorst een alternatief uitgewerkt aan de hand van vijf thema’s: waterberging, natuur, wonen, werken en mobiliteit.
Samenvattend wordt het volgende gerealiseerd in dit toekomstplan:
12.500 nieuwe woningen voor 25.000 bewoners, plus 900 extra woningen in Park 16 Hoven door minder geluidsoverlast
Na sluiting van de luchthaven eerst Park 16Hoven afbouwen en daarna 400 nieuwe duurzame en betaalbare woningen per jaar erbij. Totaal: 13.400 extra woningen.
10.000 nieuwe werkplekken
Vele op de nieuwe kennis- en leercampus bij de oude terminal. Ruimte voor een MBO en een afdeling van de Erasmus Universiteit en/of de TU Delft. Een atletiekbaan ondersteunt een gezonde werk- en leefbalans.
Waterberging van 270.000 kuub
De nieuwe Noorderplas vormt een grote waterbuffer met fluctuerend waterpeil en wordt ook een zwemplas voor recreatie, inclusief een strand met zicht op de oude terminal. Het oorspronkelijke slotenpatroon komt terug in de wijk.
Natuur: het Noorderbos
Sluit de keten die het vliegveld nu onderbreekt. Zo ontstaat 1 grote groene rand. De extra bomen zorgen onder andere dat de landelijke bossen-opgave sneller gehaald wordt. Naast recreatie en ontspanning biedt het Noorderbos ook ruimte aan stadslandbouw, zoals voedselbossen.
Mobiliteit
Autoluw, maar zeer goed bereikbaar gebied waarin wandelen, fiets en OV de voorkeur krijgen. Nieuwe fietsroutes naar Den Haag, metrobussen en allerlei vormen van deelmobiliteit.