Maatschappelijke kosten-batenanalyse

Wat levert Stadskwartier Noorderbos op? En wat levert het op als je Rotterdam The Hague Airport zou voortzetten? De maatschappelijke kosten-batenanalyse laat duidelijk zien: Stadskwartier Noorderbos levert een groot maatschappelijk voordeel op waar héél de stad beter van wordt, en waar Rotterdammers niet de lasten van dragen, maar de vruchten van plukken.

Maatschappelijke kosten-batenanalyse

Wat levert Stadskwartier Noorderbos op? En wat levert het op als je Rotterdam The Hague Airport zou voortzetten? De maatschappelijke kosten-batenanalyse laat duidelijk zien: Stadskwartier Noorderbos levert een groot maatschappelijk voordeel op waar héél de stad beter van wordt, en waar Rotterdammers niet de lasten van dragen, maar de vruchten van plukken.

De Maatschappelijke Kosten-batenanalyse (MKBA) gaat vooral in op ruimtelijke en landschappelijke aspecten. Het plan is geen eindbeeld en zeker geen utopie. De ingrepen in de ruimte en de invulling van die ruimte zijn helemaal doorgerekend. De MKBA vergelijkt Stadskwartier Noorderbos enerzijds met het voortzetten van de luchthavenactiviteiten anderzijds en maakt daarvan de balans op. De analyse maakt duidelijk dat de fijnmazigheid, diversiteit en veerkracht van gemengde stedelijke gebieden zoals Stadskwartier Noorderbos een hoge waarde vertegenwoordigen.

Uitkomsten maatschappelijke kosten-batenanalyse

 

Financieel-economisch

Welvaart-economisch

Voortzetting RTHANauwelijks rendabelOngunstig
ZakenvliegveldNiet rendabelGunstig
PioniersbosRendabelHoog
Stadskwartier NoorderbosZeer rendabelZeer hoog
Overzicht van de alternatieven die doorgerekend zijn in de MKBA.

In de MKBA zijn drie alternatieven doorgerekend naast doorgaan op de oude voet (nulalternatief). De details en alle data staan in de MKBA en bijlage.

Wat levert het op voor de regio Rotterdam?

Voortzetten luchthaven

- 7.650

geplande woningen worden niet gebouwd door geluidscontour

Waardedaling

155.000 woningen

150 banen

en 2.000 indirecte banen

20 ha bos

bestaand bos

Risicogebied

wateroverlast (gebied -5m NAP)

€0,12 per m²

opbrengsten pacht luchthaven

Vakantiegemak

vliegveld om de hoek

Stadskwartier Noorderbos

+ 12.500

woningen op de luchthaven en omgeving

Waardestijging

155.000 woningen

10.000 banen

ruimte voor werkgelegenheid

120 ha bos

120.000 extra bomen

Waterberging

grote regionale waterbuffer

€ 585 per m²

opbrengsten uitgeven grond

Vakantiegemak

+25 minuten extra reistijd

Het alternatief Stadskwartier Noorderbos komt ondubbelzinnig als beste uit de maatschappelijke kosten- en batenanalyse, ook na een uitgebreide gevoeligheidsanalyse, zowel op het gebied van gezondheid, milieu en klimaat, als financieel. Op basis van die uitkomst heeft ontwerpbureau voor stedenbouw en architectuur Ziegler | Branderhorst een alternatief uitgewerkt aan de hand van vijf thema’s: waterberging, natuur, wonen, werken en mobiliteit.

Samenvattend wordt het volgende gerealiseerd in dit toekomstplan:

  1. 12.500 nieuwe woningen voor 25.000 bewoners, plus 900 extra woningen in Park 16 Hoven door minder geluidsoverlast

    Na sluiting van de luchthaven eerst Park 16Hoven afbouwen en daarna 400 nieuwe duurzame en betaalbare woningen per jaar erbij. Totaal: 13.400 extra woningen.

  2. 10.000 nieuwe werkplekken

    Vele op de nieuwe kennis- en leercampus bij de oude terminal. Ruimte voor een MBO en een afdeling van de Erasmus Universiteit en/of de TU Delft. Een atletiekbaan ondersteunt een gezonde werk- en leefbalans.

  3. Waterberging van 270.000 kuub

    De nieuwe Noorderplas vormt een grote waterbuffer met fluctuerend waterpeil en wordt ook een zwemplas voor recreatie, inclusief een strand met zicht op de oude terminal. Het oorspronkelijke slotenpatroon komt terug in de wijk.

  4. Natuur: het Noorderbos

    Sluit de keten die het vliegveld nu onderbreekt. Zo ontstaat 1 grote groene rand. De extra bomen zorgen onder andere dat de landelijke bossen-opgave sneller gehaald wordt. Naast recreatie en ontspanning biedt het Noorderbos ook ruimte aan stadslandbouw, zoals voedselbossen.

  5. Mobiliteit

    Autoluw, maar zeer goed bereikbaar gebied waarin wandelen, fiets en OV de voorkeur krijgen. Nieuwe fietsroutes naar Den Haag, metrobussen en allerlei vormen van deelmobiliteit.

Voor- en nadelen huidige situatie Rotterdam The Hague Airport

Wil jij ook ruim baan voor Rotterdam?

Doe mee en roep gemeente en politiek op om Stadskwartier Noorderbos op de agenda te zetten!