Over Ruim baan voor Rotterdam
Over Ruim baan voor Rotterdam
Wie een keertje vanaf Rotterdam Centraal de fiets heeft gepakt naar de Erasmusbrug en de Kop van Zuid, kan het niet ontkennen: Rotterdam wil vooruit. Maar wie diezelfde afstand precies de andere kant op aflegt, krijgt het omgekeerde idee. Opgesloten tussen woonwijken en de stadsring ligt daar Rotterdam The Hague Airport (RTHA).
Als Bewonersgroep Tegen Vliegoverlast Rotterdam Airport (ook wel BTV-Rotterdam) kaarten we al jaren bij de verschillende overheden aan dat het vliegverkeer van Rotterdam The Hague Airport ernstige gezondheidsschade en hinder veroorzaakt voor meer dan 100.000 omwonenden. En dit terwijl Schiphol binnen een half uur te bereiken is.
Als bewonersinitiatief zijn we actief op zoek gegaan naar een alternatief waarmee we de overlast wegnemen en tegelijkertijd de belangrijkste problemen oplossen waar de stad Rotterdam mee te maken heeft: problemen bij te veel of te weinig water, het laagste percentage groen per inwoner van de grote steden in Nederland en het gebrek aan plek voor nieuwbouw.
Dat alternatief hebben we gevonden. Onder de werktitel ‘Stadskwartier Noorderbos’ lossen we vele problemen op van de verschillende overheden en geven we Rotterdam een geweldige nieuwe wijk met 12.500 woningen voor zeker 25.000 mensen, 10.000 nieuwe banen en een enorm waterbergingsgebied. We vullen een deel van de bossenstrategie in met een groot extra bos en we verlagen de uitstoot van fijnstof en CO₂ in het gebied. De verbindingen met andere wijken en met Delft en Den Haag worden vele malen beter en er komt meer ruimte voor natuur en recreatie. Bovenal maken we een eind aan die verschrikkelijke geluidsoverlast.
In de kosten-batenanalyse laten we zien dat het een cijfermatig onderbouwde rationele keuze zou zijn, als deze nieuwe wijk gebouwd wordt op de plek van het vliegveld. In het uitgewerkte plan van Ziegler | Branderhorst worden de cijfers en ideeën omgezet in concrete en voorstelbare plannen.
Kortom: Stadskwartier Noorderbos biedt ruim baan voor Rotterdam en haar inwoners. Als plek om te wonen, werken, leren en recreëren. Graag overhandigen we deze visie hierbij aan de gemeente Rotterdam, de provincie en het Rijk. Wij zijn er enthousiast over, en hopen dat veel Rotterdammers er net zo warm voor lopen als wij. Laten we er samen werkelijkheid van maken!
Bewoners Tegen Vliegoverlast Rotterdam Airport
Over Ziegler | Branderhorst
Ziegler | Branderhorst is een ontwerpbureau voor stedenbouw, landschapsontwerp en architectuur. Onderzoekend, nieuwsgierig en optimistisch werken ze als team aan ruimtelijke opgaves. In een open proces komen ze tot oplossingen die ontspannen hun plek in de wereld vinden. Hun projecten lijken vanzelfsprekend, maar verrassen door zorgvuldige detaillering en ongedwongen ruimtelijkheid.
Vanuit Ziegler | Branderhorst werkten aan dit rapport mee:
Ivar Branderhorst, Anne van den Berg, Hidde van der Grind, Lorenzo van Pul, Robert Zandjans.
Over de MKBA-auteurs
Walter Manshanden
Walter Manshanden werkt voor het Netherlands Economic Observatory, dat zich richt op regionaal en sectoraal economisch onderzoek op een overwegend kwantitatieve basis. NEO Observatory werd in 2015 opgericht door Frédéric Reynès, Olaf Koops en Walter Manshanden en is een spin-off van TNO. Zij onderhouden, ontwikkelen en integreren broncijfers van instituten als het Centraal Bureau voor de Statistiek, Centraal Planbureau en Eurostat tot hoogwaardige data over regio’s, sectoren en economische vernieuwing. Hun opdrachtgevers zijn overheden, semi-overheden, branche- en bewonersorganisaties. Voorbeeldstudies zijn regionaal economische verkenningen op korte en lange termijn, kosten-baten studies van investeringsprojecten en analyses van de economische structuur van een regio of sector.
Leo Bus
Leo Bus beschikt over ruim 25 jaar ervaring met beleidsadvisering en interim-management op het gebied van infrastructuur, transport (alle vervoerwijzen) en economie. Zo adviseerde hij diverse ministeries, provincies, gemeenten, havenbedrijven, ontwikkelingsmaatschappijen, brancheorganisaties en internationale instellingen.
Overige bijdragen
Artist Impressions
Grisha Zotov, Architectural Prescription
Bijdragen van
Studenten Rotterdamse Academie van Bouwkunst
Ondersteund door
stichting Urgenda
Voor de pers
Contact
Neem contact op via info@ruimbaanvoorrotterdam.nl of bel met de woordvoerder op 06-53504713.
Rapport + MKBA
Het stedenbouwkundig plan, de maatschappelijke kosten-batenanalyse en een samenvatting zijn in kleine oplage in boekvorm gedrukt. Een exemplaar is verkrijgbaar via de woordvoerder. De PDF is eenvoudig te downloaden via onderstaande knop.
Beeldgebruik
Beelden staan kostenloos ter beschikking voor publicatie in de media als illustratie bij gedrukte of online artikelen over het project, onder voorwaarde van naamsvermelding van Ziegler | Branderhorst.
Beelden in hoge resolutie
Het copyright berust bij Ziegler | Branderhorst. Het is niet toegestaan de beelden naar eigen inzicht te bewerken zonder toestemming van Ziegler | Branderhorst.