Slim gebruikmaken van mobiliteit
Slim gebruikmaken van mobiliteit
Mobiliteitsopgave
De bewoners en werknemers van de nieuwe wijk moeten betaalbaar van A naar B kunnen. De ontwikkeling moet bijdragen aan het verbeteren van langzaamverkeersverbindingen voor alle Rotterdammers, maar ook aan de bewustwording van alternatieve mobiliteit. Denk hierbij aan alternatief openbaar vervoer en fiets- en deelvervoer binnen Rotterdam. Dit vergt een andere mobiliteitsaanpak: de focus op de fietser en het beter benutten van bestaande infrastructuur.
Huidige situatie
Op dit moment vormt de luchthaven een grote barrière tussen de stad en het ommeland. De verbinding naar het open polderlandschap van Midden-Delfland kan alleen via een flinke omweg. Daarnaast is het gebied gebrekkig verbonden met omliggende wijken, sportvelden, volkstuinen en bedrijventerreinen. Door de claim van de luchthaven is nauwelijks geïnvesteerd in lange lijnen voor fietsers en voetgangers.
Het resultaat is een versnippering van allerhande functies, ingelijst door wegen, spoor en de luchthaven. Dit wordt versterkt door harde afgebakende lijnen, zoals de A13, de G.K. van Hogendorpweg en de Overschiese Plassen. De bestaande metrohaltes zijn kansrijk maar worden onvoldoende benut en zijn moeilijk bereikbaar. Aansluitend openbaar vervoer ontbreekt.
Stadskwartier Noorderbos
Fietser voor de auto
In het alternatief staat de fietser voorop. Via nieuwe oost-west verbindingen wordt Stadskwartier Noorderbos verbonden met de aangrenzende wijken. Via nieuwe noord-zuid verbindingen ontstaan nieuwe lange lijnen tussen het centrum van Rotterdam en het centrum van Delft en Den Haag, dwars door het poldergebied. Op deze manier kan men binnen 60 minuten fietsen in Den Haag zijn. Om deze aansluiting (sociaal) veilig en overzichtelijker te maken zijn ook ingrepen nodig ter hoogte van de Noorderbocht – Paadje van duizend Treê bij de A20.
Het gebied is zo veel mogelijk autoluw ingericht. Er wordt een maximumsnelheid gehanteerd van 30 km/u en de materialisatie en inrichting van de openbare ruimte worden afgestemd op langzaam verkeer. Alleen voor hulp- en pakketdiensten wordt een uitzondering gemaakt. Autoluwe zones veroorzaken minder geluidshinder, creëren minder warmte door het ontbreken van uitlaatgassen en dragen daarmee bij aan een betere luchtkwaliteit. Het voorzieningenlint vormt de centrale langzame loper die alle buurten aaneenrijgt. Van Meijersplein tot Noorderplas in het westen.
Er wordt ingezet op gedeelde mobiliteit door centrale (bebouwde) hubs te integreren in het raamwerk. Deze hubs zijn sociaal veilig en met oog voor de menselijke maat vormgegeven. Men kan via hubs de auto bereiken en stallen. Deze hubs zijn altijd op loopafstand en hebben eveneens functies zoals een fietsenmaker en een pakket-afhaalpunt.
Openbaar vervoer
De twee bestaande metrohaltes, Melanchtonweg en Meijersplein, worden benut voor de nieuwe stadswijken.
De G.K. van Hogendorpweg, de weg waar de twee metrohaltes aan verbonden zijn, krijgt een nieuw profiel. Bij deze herinrichting wordt de straat afgewaardeerd van provinciale weg tot stadsstraat. Op deze manier zijn de metrohaltes veilig en toegankelijk. Sluipverkeer via de snelweg wordt zo veel mogelijk vermeden. De OV-pleinen bij de metrohaltes beschikken over deelfietsen, oplaadpunten en kleinere elektrische people movers.
In het bijzonder wordt ingezet op nieuwe typen vervoer binnen Stadskwartier Noorderbos. Metrobussen, bussen met een capaciteit voor circa 200 mensen, worden ingezet op de al deels aanwezige randweg en zorgen voor een snelle verbinding met Delft. Er is daardoor geen nieuwe dure infrastructuur nodig voor metro’s of trams. Al het openbaar vervoer is binnen 15 minuten te voet bereikbaar.